معصومه بانوی آفتاب

  • ۰
  • ۰

در  اسلام به بحث امامت و ولایت توجه ای اساسی شده است و از آن به عنوان یکی از اصول دین  یاد می شود که منزلت هر موجودی و قبولی کلیه اعمال فرد مسلمان  در گرو میزان ولایت پذیری او است. ولایت بذات از آن خداوند کریم است اما به اذن الهی معصومین(ع) نیز از این ولایت برخوردارند. در آیه 59 سوره نسا « یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فی‏ شَیْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْویلاً » خداوند  به اطاعت از اولی الامر  دستور داده است پس ولایت مداری نیز همچون دیگر مباحث اعتقادی از مباحث مهمی است که زنان نیز در طول تاریخ همپای مردان در آن نقش آفرین بوده اند که  به طور نمونه می توان به شخصیت ولایت مدارحضرت معصومه (س) اشاره نمود که به تاسی از جده گرامیشان حضرت فاطمه(سلام الله علیها) و حضرت زینب(س) در دفاع از ولایت با هجرتی آگاهانه و از روی بصیرت توانستند در این زمینه نقش آفرینی کرده وبه عنوان  الگویی شایسته برای زنان شیعه مطرح گردند.

حضرت معصومه(س) در خانه ولی خدا امام هفتم شیعیان امام موسی کاظم(علیه السلام) و در خاندانی که خود سرچشمه ذریه نبوی و منبع فیض و علم و کمال اخلاقی است  پرورش یافته و نسبت به امام زمان خویش امام هشتم امام رضا(علیه السلام) تولی تام داشتند. امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) هر دو از یک مادر یعنی حضرت نجمه (س) بودند. حضرت معصومه(س)  دارای فضایلی همچون شفیعه ، کریمه می باشند . ایشان بعد از یک سال دوری برادر قصد دیدار ایشان را می کنند که بین راه در اثر مسمومیت یا تالمات وارده در شهر ساوه بیمار شده و قصد عزیمت به قم می کنند و بعد از 17 روز در قم به شهادت می رسند و امام رضا (ع) در زمینه زیارت آن حضرت در شهر قم می فرمایند:« من زار المعصومه بقم کمن زارنی » ؛ « هر کس معصومه(س) را در قم زیارت کند همانند کسی است که مرا زیارت کرده باشد» .

  • ۹۳/۰۵/۲۸
  • mohamad miri

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی